Evoque Owners Club banner
41 - 51 of 51 Posts
Hallo @merv.irving75
Ik heb een 2013 en heb eerder andere auto's gehad met de Asin automatische versnellingsbak in onze auto's.
Klokken kan mechanisch of softwarematig zijn.
Dit is wat ik heb gedaan, want de mijne had een lichte klok, maar is nu veel beter.
1 Controleer de stabilisatorstangen aan de bovenkant van de motor aan de rechterkant en ook direct eronder in dezelfde positie. De bussen mogen niet gespleten zijn (de bovenste bus is een void bus dus moet een opening rondom hebben en bevestigd zijn en onderaan). De mijne waren in orde.
2 Versnellingsbakvloeistof degradeert in de loop van de tijd, ik heb de mijne drie keer vervangen en zal hem in de zomer nog drie keer vervangen om hem weer mooi roze te krijgen. Vloeistof is AW1-specificatie en ik heb ongeveer ÂŁ100 betaald voor 20 liter van Smith and Allen, genoeg voor zes keer vervangen. (Ik heb een doe-het-zelf-gids gemaakt, zal de link plaatsen)
3 Reset de versnellingsbakolie-degradatieteller na de vervanging, zodat de bak de nieuwe vloeistof kent.
4 Reset de transmissie-leerfunctie zoals hierboven vermeld.
De mijne voelde onmiddellijk responsiever en soepeler aan en na een paar dagen leren van zijn nieuwe vloeistof en instellingen is hij echt soepel en is het lichte klokken verdwenen. Je kunt voelen wanneer je drive selecteert, zoals in elke fwd automatische versnellingsbak, hoe de motor schommelt, maar het klokken is verdwenen.

Ik heb gelezen dat er een specifieke software-upgrade is voor 2012/13 auto's, maar ik kan hem niet vinden.

Negeer alles over 9-versnellingsbakken en ZF-bakken, ze zijn totaal anders dan de onze.

Ik hoop dat dit helpt.

• Like
Reactions: CaptainNick
Ik zou willen voorstellen om de opties die ik hierboven heb opgesomd, door te nemen. Deze dozen kunnen onhandig worden als de vloeistof oud wordt.

Hoi,

Ik heb een 2012 Automatic Prestige-model dat ik sinds januari heb, zonder grote problemen. Hoewel ik dit af en toe voorkomende probleem heb, hoop ik dat iemand wat licht op de zaak kan werpen.

Heb op internet gezocht naar een oplossing, maar ik kan niemand vinden die precies hetzelfde probleem heeft als ik!

Het probleem is dat als ik van Park, Achteruit of Neutraal naar Drive ga, er soms een flinke ruk of klap is wanneer Drive is geselecteerd. Als de auto eenmaal rijdt, heb ik geen problemen met de versnellingsbak die op of neer schakelt. Het is alleen de eerste selectie van Drive die de auto doet schokken.

Het doet het ook niet altijd, maar het lijkt steeds vaker voor te komen.

Iemand enig idee?

Bedankt
Kon je het probleem oplossen, ik heb met hetzelfde te maken

Ik zal hier opnieuw posten met de oplossing voor dit probleem.

Mijn auto (2013 2.2 SD4 - Aisin 6-traps automaat) had dezelfde 'schok' bij het wegrijden vanuit stilstand nadat de auto ongeveer 30 minuten had gereden. De oplossing was om een software-update toe te passen volgens het JLR Technical Bulletin (zie bijgevoegd bestand). Toegegeven, dit is voor de Noord-Amerikaanse markt, maar er is een equivalente versie voor de Britse markt die de hoofddealer in hun systeem heeft gevonden. Ik heb hier geen kopie van, maar vermoed dat deze bijna identiek is.

Als je het leest, kun je zien dat het verwijst naar het downloaden van enkele softwareversies en vervolgens het uitvoeren van de aanpassingsprocedure die in het bulletin is gespecificeerd. Dit is in mei 2024 door mijn hoofddealer uitgevoerd en zo'n 10.000 mijl later kan ik melden dat de auto geen enkele keer heeft geschokt.

Toegegeven, mijn auto had op dat moment pas 64.000 mijl gereden en de versnellingsbakvloeistof was de afgelopen maanden vervangen, dus je hebt mogelijk ook enkele van de problemen die Binty heeft beschreven en hij heeft vriendelijk handleidingen verstrekt, dus het is de moeite waard om deze te bekijken.

Ik weet dat er hier minstens drie leden zijn die deze software-updates nu hebben voltooid en niemand van ons heeft sindsdien problemen gemeld.

Hier is de link naar mijn originele thread: Range Rover Evoque 6 Speed Auto Gearbox Judder - Fixed

Hoopt dat helpt?

Attachments

Ik ben de oorspronkelijke poster van deze thread. Mijn evoque heeft dit probleem nog steeds! Ik heb een versnellingsbakolie ververst en het maakte geen verschil en dit is misschien toeval of misschien is het gerelateerd, maar na de olieverversing heb ik nu een schokkerige versnellingsbak bij het beklimmen van hellingen en ik moet ofwel van het gas afgaan of de snelheid verhogen om de versnellingsbak van versnelling te laten veranderen om het schokken te stoppen.
Hoi sorry ik weet dat dit een paar jaar geleden is, maar de mijne doet ook precies wat de jouwe doet met het schokken bergop, heb je een antwoord gekregen?

Gebruik de zoekbalk voor versnellingsbakproblemen, er zijn veel threads en antwoorden over dit onderwerp. Probeer in de tussentijd de versnellingsbakreset, dankzij @Maffy

Hoi sorry, ik weet dat dit een paar jaar geleden is, maar de mijne doet ook precies wat de jouwe doet met het schokken bergop, heb je een antwoord gekregen?
Hoi Maggie, je hebt gereageerd op de auteur van dit draadje die hier bijna 2 jaar geleden voor het laatst heeft gepost, dus ik weet niet zeker of je een antwoord krijgt. Mijn laatste bericht #47 in dit draadje legt uit hoe je dit kunt oplossen. Hier is een link naar dat bericht: #47

Kortom, je hebt een software-update nodig die alleen door een hoofddealer kan worden uitgevoerd. Land Rover heeft een technisch bulletin over deze kwestie uitgebracht aan alle hoofddealers waarin ze werd verteld hoe ze deze problemen moesten oplossen als een klant met dit probleem kwam klagen.

Stuur me gerust een PM als je verdere hulp nodig hebt om dit op te lossen. Dit lijkt een slecht gemeld probleem op internet te zijn dat deze auto's een slechte pers geeft, terwijl het gemakkelijk kan worden opgelost door enkele softwarewijzigingen die door de hoofddealer worden uitgevoerd met behulp van de diagnoseapparatuur van de hoofddealer.

2015 disco sport, 9 versnellingen. Klunk en knal geluid bij het selecteren van D, maar dit gebeurt alleen nadat de auto op temperatuur is gereden, en ik stop voor 10-15 minuten, en hem weer start, D selecteer en knal. Klinkt alsof het van de achterkant van de auto komt. Bij het selecteren van D en wegrijden, zal hij toeren maken en nergens heen gaan, dan de ruk en knal van achteren. Naar neutraal en terug naar D en helemaal prima. Geen problemen tijdens het rijden. Iemand met nieuwe info of diagnose van een dealer? Ook geen foutcodes bij het scannen. Heb ook de vloeistof vervangen, was 2 weken goed, daarna weer hetzelfde oude.

41 - 51 of 51 Posts