Wat Land Rover adviseert en wat dealers daadwerkelijk doen, kan nogal verschillend zijn!
Ga naar uw lokale LR-dealer en u zult zien dat bijna alle auto's daar met hun stadslichten aan staan.
Open de motorkap van een van deze auto's en u zult zien dat ze een voeding over de accu hebben, sommigen gebruiken het merk CTEK of een equivalent dat de 13,8v voeding optie heeft. Deze voeding moet in staat zijn om 10 ampère of meer te leveren, mijn CTEK kan 25 ampère leveren.
Dit is handig als u een software/firmware update wilt uitvoeren, bijvoorbeeld een kaartupdate die ongeveer 40 minuten duurt!
Alle auto's in Listers hebben deze voeding direct over de accu, het lijkt de auto zeker geen kwaad te doen, want er zou een rij net verkochte auto's zijn die met defecte elektronica aankomen!
Er zijn momenten dat ik mijn auto een paar weken achter elkaar op slot en met alarm in de garage laat staan. Ik sluit altijd mijn CTEK-lader op de accu aan om hem in goede conditie te houden, want de alarminstallatie verbruikt de hele tijd een redelijke stroom!
Trouwens, als u de accu moet vervangen, gebruik dan de Remote-app om de auto in de 'Servicemodus' te zetten, want dan krijgt u geen sms en mogelijk ook geen telefoontje met de vraag of uw auto gestolen is. Dit gebeurt alleen als u de betaalde beveiligingsoptie in Pro hebt.
Laatste ding, ik herinner me dat ik de accu van mijn Discovery 3 heb vervangen en de ramen moest kalibreren, gewoon helemaal OMHOOG en OMLAAG, evenals het zonnedak dat helemaal OPEN en DICHT moest om het te kalibreren, en natuurlijk de klok resetten! Waarom dit niet kan worden ingesteld via GPS of het DAB/FM-signaal, weet ik niet.
Houd er rekening mee dat niet elke Evoque wordt verkocht in een land dat een dealer op 30-40 minuten afstand heeft! Er zijn er bijvoorbeeld veel in Egypte en Namibië, en LR-dealers zijn een beetje als kippen tanden in die landen!
De elektronica is redelijk robuust, ongeacht wat mensen denken, wat niet betekent dat ze geen problemen hebben!!
Beste
Ian