Evoque Owners Club banner

EVOQUE-batterij vervangen

2 reading
131K views 115 replies 33 participants last post by  Tutankhamun  
#1 · (Edited by Moderator)
Hallo allemaal, heeft iemand een onafhankelijke partij, zoals Halfords.National.AA etc., gebruikt om de batterij te vervangen, of is het noodzakelijk om terug te gaan naar Jaguar, Land Rover of verschillende verkooppunten die het batterijtype aanbieden? Ik ben gewoon bezorgd over de instellingen van de computer die worden beïnvloed. Alle antwoorden zijn welkom.

#2 ·
Goede vraag
Image

Als je in de handleiding kijkt, lijken ze je ervan te weerhouden het zelf te doen -
"Het loskoppelen, verwijderen en vervangen van de batterij mag alleen worden uitgevoerd door gekwalificeerd personeel. Raadpleeg een dealer/erkende reparateur."

en...

"EFFECTEN VAN HET LOSKOPPELEN
Het loskoppelen van de batterij kan een aantal voertuigsystemen beïnvloeden, vooral als er onvoldoende batterijvermogen is vóór het loskoppelen.
De alarm kan bijvoorbeeld afgaan, afhankelijk van de toestand ervan, wanneer de batterij wordt losgekoppeld. Als het alarm afgaat, gebruik dan de smart key om het beveiligingssysteem uit te schakelen. De ramen moeten mogelijk opnieuw worden gekalibreerd om correct te functioneren.
OPMERKINGEN
Na het opnieuw aansluiten van de batterij moeten mogelijk een aantal systemen worden gereset.
"<div ="note-">

Als je het forum doorzoekt, zie je dat een paar mensen de batterij zelf hebben vervangen.
Deze thread vermeldt het resetten van de ramen:
http://www.evoqueownersclub.co.uk/FORUM/replaced-battery-myself-lr-tech-needed_topic12099_post145234.html?KW=#145234

Hopelijk komt er iemand die 'erbij is geweest, dat gedaan heeft' om de gaten op te vullen...

#3 ·
Ik heb het zien vermelden dat het BMS (Battery Monitoring System) moet worden gereset na het plaatsen van een nieuwe batterij, maar hoe waar dit werkelijk is, weet ik niet. Maar het lijkt erop dat de auto nog steeds functioneert na het vervangen van de batterij, of het echter het juiste doet voor de batterij, weet ik niet zeker.

Zou echter graag het definitieve antwoord willen weten, want ik zit nu in mijn 6e jaar!

#22 ·
Ik heb gelezen dat het BMS (Battery Monitoring System) gereset moet worden na het plaatsen van een nieuwe batterij, maar hoe waar dit werkelijk is, weet ik niet. Maar het lijkt erop dat de auto nog steeds functioneert na het vervangen van de batterij, maar of het de juiste dingen doet voor de batterij, weet ik niet zeker.

Zou graag het definitieve antwoord willen weten, want ik zit nu in mijn 6e jaar!
Ik weet dat dit een ouder draadje is, maar ik heb advies nodig. We hebben mijn batterij vervangen (niet bij Land Rover) en ja, de ramen moesten opnieuw gekalibreerd worden, dat hebben we gevonden en opgelost, maar toen ik thuiskwam, werkte de achterklep niet meer met de afstandsbediening of het indrukken van de knop, tenzij de auto aan staat. Heeft iemand dat al eens gehoord? Is er een manier om de achterklep opnieuw te kalibreren?

#5 ·
Ik heb mijn batterij laten vervangen (geen Land Rover dealer). Ik heb contact opgenomen met mijn lokale LR-dealer en ze zeiden dat het systeem na een week weer normaal zou worden. Ik moest wel de ramen resetten, maar verder heb ik geen problemen gehad.

• Like
Reactions: Rex
#23 ·
Ik heb mijn batterij laten vervangen (geen Land Rover dealer). Ik heb contact opgenomen met mijn lokale LR-dealer en ze zeiden dat het systeem na een week weer normaal zou worden. Ik moest de ramen resetten, maar verder heb ik geen problemen gehad.
Hoi! Ik hoop dat je dit kunt beantwoorden... Hebben ze een geheugending aan de binnenkant aangesloten voordat ze de oude batterij loskoppelden? Het lijkt op de stekker om de diagnose onder het dashboard te controleren. De plek waar ik was, had er geen die werkte en kon het niet doen. Dus ik ben voorlopig weggegaan. Dank u!
Michele

#6 ·
johnh said:
Hallo PhiSkill........Terzijde, heb je na drie jaar een garantie afgesloten?
Nee, ik heb een goedgekeurde onafhankelijke dealer in de buurt, dus ik gebruik ze gewoon, als ik het niet zelf kan. Garantie was te duur voor bijna £1000 per jaar.

#8 ·
Als je je een beetje inleest over BMS-systemen, lijkt het erop dat ze zichzelf kunnen kalibreren wanneer het voertuig 8 uur of langer ongestoord wordt gelaten. Ik weet niet zeker of dit van toepassing is op de Evoque, maar het is zeer waarschijnlijk een vergelijkbaar systeem, aangezien dit van Ford komt en de vroege Evoques Ford-motoren hebben.

Als je de batterij oplaadt, moet je dit ook niet rechtstreeks over de polen doen, maar altijd het aardpunt gebruiken dat in de handleiding wordt vermeld. Hierdoor kan het BMS het opladen detecteren. Je kunt echter wel verbinding maken met de positieve accupool.

Dit geldt ook als je een andere auto start met startkabels. Verbind je startkabel met het aardpunt, niet met de negatieve accupool.

• Like
Reactions: MaxX and BobH
#21 ·
Na wat te hebben gelezen over BMS-systemen, lijkt het erop dat ze zichzelf kunnen kalibreren wanneer het voertuig 8 uur of langer ongestoord wordt gelaten. Ik weet niet zeker of dit van toepassing is op de Evoque, maar het is zeer waarschijnlijk een vergelijkbaar systeem, aangezien dit van Ford komt en de vroege Evoques Ford-motoren hebben.

Als u de batterij oplaadt, moet u dit ook niet rechtstreeks over de polen doen, maar altijd het aardpunt gebruiken dat in de handleiding wordt vermeld. Hierdoor kan de BMS het opladen detecteren, maar u kunt wel verbinding maken met de positieve accupool.

Dit geldt ook als u een andere auto start met startkabels, sluit uw startkabel aan op het aardpunt en niet op de negatieve accupool.
Is dit een geschikt aardpunt - de bout onder de balk? Waar is deze bout voor bedoeld - is het veilig om deze te verwijderen en er een (M10 OF M8 ??) oogconnector aan te bevestigen, zoals op de afbeelding?

Image

Is er ook een vergelijkbare optie om een batterijvervanging op de Evoque te registreren (de video is voor een Range Rover):

Bedankt

#10 ·
Dat is degene die ik in het verleden heb gebruikt om te springen HmmmUk.

De mijne heeft een licht gebogen uiterlijk, dankzij Volvo die besloot een rode markering over de -ve accupool te plaatsen
Image

#11 ·
mw139 said:
Hallo allemaal, heeft iemand een onafhankelijke partij zoals Halfords.National.AA etc. gebruikt om de batterij te vervangen of is het nodig om terug te gaan naar Jag Land Rover? Verschillende verkooppunten bieden het batterijtype aan, maar ik ben gewoon bezorgd over de computerinstellingen die worden beïnvloed. Alle antwoorden zijn welkom,
Een update hierover @mw139 ?Het zou goed zijn om te weten hoe het je is vergaan...

#13 ·
Ik zie het niet als een probleem. Ik heb de mijne al meerdere keren losgekoppeld (om te wisselen met de Golf-accu van mijn vrouw die een defecte dynamo had, zodat ze naar huis kon rijden) en ik heb de accu zelf zonder problemen vervangen. Hoe zit het met het uitvoeren van een master reset - de accu loskoppelen en beide kabels bij elkaar houden om alles te resetten? Het enige wat ik ooit heb hoeven doen, is de klok en de ramen resetten.

#16 ·
Heb de mijne een paar dagen geleden gedaan. Geen probleem. Gekalibreerde ramen. Alles lijkt in orde. Zou graag de juiste koppelwaarden voor de dwarsbalkbouten willen weten.
Scannel, ik "denk" dat het 10 Nm of 7 lb-ft is voor jou in de VS. Zeker is dat het cijfer voor een Discovery 3 batterijklem. Maar doe wat de meeste monteurs doen, steek de dop in de ratel en houd de ratel aan het kopse uiteinde vast en draai hem handvast aan met een beetje hulp van de ratelhendel die je arm aanraakt.
Controleer het met een momentsleutel en ik ben er zeker van dat je versteld zult staan dat het ERG dicht bij 10 Mn ligt!!

Beste

Ian

#15 ·
Wat Land Rover adviseert en wat dealers daadwerkelijk doen, kan nogal verschillend zijn!
Ga naar uw lokale LR-dealer en u zult zien dat bijna alle auto's daar met hun stadslichten aan staan.
Open de motorkap van een van deze auto's en u zult zien dat ze een voeding over de accu hebben, sommigen gebruiken het merk CTEK of een equivalent dat de 13,8v voeding optie heeft. Deze voeding moet in staat zijn om 10 ampère of meer te leveren, mijn CTEK kan 25 ampère leveren.
Dit is handig als u een software/firmware update wilt uitvoeren, bijvoorbeeld een kaartupdate die ongeveer 40 minuten duurt!

Alle auto's in Listers hebben deze voeding direct over de accu, het lijkt de auto zeker geen kwaad te doen, want er zou een rij net verkochte auto's zijn die met defecte elektronica aankomen!

Er zijn momenten dat ik mijn auto een paar weken achter elkaar op slot en met alarm in de garage laat staan. Ik sluit altijd mijn CTEK-lader op de accu aan om hem in goede conditie te houden, want de alarminstallatie verbruikt de hele tijd een redelijke stroom!

Trouwens, als u de accu moet vervangen, gebruik dan de Remote-app om de auto in de 'Servicemodus' te zetten, want dan krijgt u geen sms en mogelijk ook geen telefoontje met de vraag of uw auto gestolen is. Dit gebeurt alleen als u de betaalde beveiligingsoptie in Pro hebt.

Laatste ding, ik herinner me dat ik de accu van mijn Discovery 3 heb vervangen en de ramen moest kalibreren, gewoon helemaal OMHOOG en OMLAAG, evenals het zonnedak dat helemaal OPEN en DICHT moest om het te kalibreren, en natuurlijk de klok resetten! Waarom dit niet kan worden ingesteld via GPS of het DAB/FM-signaal, weet ik niet.

Houd er rekening mee dat niet elke Evoque wordt verkocht in een land dat een dealer op 30-40 minuten afstand heeft! Er zijn er bijvoorbeeld veel in Egypte en Namibië, en LR-dealers zijn een beetje als kippen tanden in die landen!
De elektronica is redelijk robuust, ongeacht wat mensen denken, wat niet betekent dat ze geen problemen hebben!!

Beste

Ian

#20 ·
scrannel, ik heb dit net in de Topix-werkplaatshandleiding gevonden.

25 Nm is het!

Ian

Attachments

• Like
Reactions: MaxX
#25 ·
Van het DS-forum:

Periodiek zal de BMS-module een zelfkalibratieroutine instellen. Om zichzelf te kalibreren, laadt de BMS de batterij eerst volledig op.
Zodra de batterij volledig is opgeladen, ontlaadt de BMS de batterij tot ongeveer 75% van de volledige ladingstoestand, maar nooit lager dan 12,2 V. De tijd die nodig is om dit deel van de routine te voltooien, is afhankelijk van de elektrische belasting van het voertuig en de tijdsduur dat het voertuig wordt gebruikt.
Wanneer het tweede deel van de routine succesvol is voltooid, brengt de BMS de batterij terug naar het optimale laadniveau. Het optimale laadniveau ligt tussen 12,6 V en 15 V, afhankelijk van de conditie van de batterij, de temperatuur en de elektrische belasting. Dit proces wordt ongeveer twee keer per jaar uitgevoerd.

#35 ·
Nee, want de CJB moet opnieuw worden geleerd op basis van nieuwe gegevens. Het aansluiten van een lader met lage spanning heeft geen effect.
Als u het voertuig niet gebruikt, is het altijd een goede gewoonte om er een te gebruiken
Ik heb net mijn allereerste "lage batterij" waarschuwing gehad bij het starten van mijn Evoque! Deze lockdown heeft veel gevolgen :(

Mijn batterij is de originele, dus op zijn best na meer dan 5 jaar oud. Ik heb geen fancy CTEK-oplader. Kan ik gewoon een ouderwetse batterijoplader gebruiken om de boel op te laden? Maar LR laat de dingen eruitzien als hard werken - alle adviezen worden gewaardeerd.

De handleiding voor mijn voertuig vermeldt:

DE VOERTUIGACCU OPLADEN
Als de accu van het voertuig moet worden opgeladen, moet de accu uit het voertuig worden verwijderd.
Raadpleeg uw dealer/erkende reparateur.

#31 ·
Craig, zijn de druppelladers voor zonnepanelen die de OBD-poort gebruiken goed? Weet je of het de moeite waard is om er een te kopen?
Proost

#36 ·
Hallo Hmmm, als je een oudere oplader gebruikt, moet je deze idealiter loskoppelen (hoeft niet fysiek te worden verwijderd), verwijder eerst Neg.

#37 ·
Ik ben het eens met Phill hierboven, verwijder gewoon de positieve aansluitingen en laad volledig op.
of koop een hightech-oplader...

#38 ·
Bedankt voor de antwoorden.

Ik probeerde gewoon te voorkomen dat ik de kalibratie op Windows etc. zou verstoren, indien mogelijk.
Misschien is het tijd dat ik een CTEK-oplader koop die mensen lijken te gebruiken zonder los te koppelen...

#44 ·
Misschien moet deze informatie in een draad staan die alleen voor het opladen van de batterij is bedoeld...
Als iemand de batterij wil vervangen, wordt hij overspoeld met informatie die niet relevant is voor vervanging... zeg maar?
Oh Donna, Donna, Donna, waar is de EOC in deze ongebruikelijke tijden terechtgekomen?.?

Stroper wordt jachtopziener 😃😂🤣