Evoque Owners Club banner
21 - 40 of 116 Posts
Na wat te hebben gelezen over BMS-systemen, lijkt het erop dat ze zichzelf kunnen kalibreren wanneer het voertuig 8 uur of langer ongestoord wordt gelaten. Ik weet niet zeker of dit van toepassing is op de Evoque, maar het is zeer waarschijnlijk een vergelijkbaar systeem, aangezien dit van Ford komt en de vroege Evoques Ford-motoren hebben.

Als u de batterij oplaadt, moet u dit ook niet rechtstreeks over de polen doen, maar altijd het aardpunt gebruiken dat in de handleiding wordt vermeld. Hierdoor kan de BMS het opladen detecteren, maar u kunt wel verbinding maken met de positieve accupool.

Dit geldt ook als u een andere auto start met startkabels, sluit uw startkabel aan op het aardpunt en niet op de negatieve accupool.
Is dit een geschikt aardpunt - de bout onder de balk? Waar is deze bout voor bedoeld - is het veilig om deze te verwijderen en er een (M10 OF M8 ??) oogconnector aan te bevestigen, zoals op de afbeelding?

Image

Is er ook een vergelijkbare optie om een batterijvervanging op de Evoque te registreren (de video is voor een Range Rover):

Bedankt

Ik heb gelezen dat het BMS (Battery Monitoring System) gereset moet worden na het plaatsen van een nieuwe batterij, maar hoe waar dit werkelijk is, weet ik niet. Maar het lijkt erop dat de auto nog steeds functioneert na het vervangen van de batterij, maar of het de juiste dingen doet voor de batterij, weet ik niet zeker.

Zou graag het definitieve antwoord willen weten, want ik zit nu in mijn 6e jaar!
Ik weet dat dit een ouder draadje is, maar ik heb advies nodig. We hebben mijn batterij vervangen (niet bij Land Rover) en ja, de ramen moesten opnieuw gekalibreerd worden, dat hebben we gevonden en opgelost, maar toen ik thuiskwam, werkte de achterklep niet meer met de afstandsbediening of het indrukken van de knop, tenzij de auto aan staat. Heeft iemand dat al eens gehoord? Is er een manier om de achterklep opnieuw te kalibreren?

Ik heb mijn batterij laten vervangen (geen Land Rover dealer). Ik heb contact opgenomen met mijn lokale LR-dealer en ze zeiden dat het systeem na een week weer normaal zou worden. Ik moest de ramen resetten, maar verder heb ik geen problemen gehad.
Hoi! Ik hoop dat je dit kunt beantwoorden... Hebben ze een geheugending aan de binnenkant aangesloten voordat ze de oude batterij loskoppelden? Het lijkt op de stekker om de diagnose onder het dashboard te controleren. De plek waar ik was, had er geen die werkte en kon het niet doen. Dus ik ben voorlopig weggegaan. Dank u!
Michele

Ik heb gelezen dat het BMS (Battery Monitoring System) gereset moet worden na het plaatsen van een nieuwe batterij, maar hoe waar dit werkelijk is, weet ik niet. Maar het lijkt erop dat de auto nog steeds functioneert na het vervangen van de batterij, of het nu het juiste doet voor de batterij, weet ik niet zeker.

Zou graag het definitieve antwoord willen weten, want ik zit nu in mijn 6e jaar!
Batterijbewaking moet 100% worden gereset, anders wordt de batterij NIET correct opgeladen

Van het DS-forum:

Periodiek zal de BMS-module een zelfkalibratieroutine instellen. Om zichzelf te kalibreren, laadt de BMS de batterij eerst volledig op.
Zodra de batterij volledig is opgeladen, ontlaadt de BMS de batterij tot ongeveer 75% van de volledige ladingstoestand, maar nooit lager dan 12,2 V. De tijd die nodig is om dit deel van de routine te voltooien, is afhankelijk van de elektrische belasting van het voertuig en de tijdsduur dat het voertuig wordt gebruikt.
Wanneer het tweede deel van de routine succesvol is voltooid, brengt de BMS de batterij terug naar het optimale laadniveau. Het optimale laadniveau ligt tussen 12,6 V en 15 V, afhankelijk van de conditie van de batterij, de temperatuur en de elektrische belasting. Dit proces wordt ongeveer twee keer per jaar uitgevoerd.

De batterijbewaking moet 100% worden gereset, anders laadt de batterij NIET correct op.
Bedankt, kunt u dit toelichten en verwijzingen geven naar waarom, waar u dit feit hebt gezien?

Ik ben nu 8,5 jaar bezig... heb uiteindelijk een batterij nodig!

Bedankt, kunt u dit toelichten en verwijzingen geven naar waarom, waar heeft u dit feit gezien?

Ik zit nu op 8,5 jaar... heb uiteindelijk een batterij nodig!
Waar heb ik dit gezien? Ben een JLR tech (veranderd 00's) en als uw batterij vervangen moet worden en er is een BMS gemonteerd, dan moet deze opnieuw gekalibreerd worden nadat een nieuwe batterij is geplaatst.
Reden waarom het een 3 maanden spanningsmonitor heeft ingebouwd in de gateway module cjb die het gebruik van de bestuurder, laadgegevens etc. onthoudt.
Als u het systeem niet opnieuw kalibreert, zal het de oude gegevens opnieuw opstarten en het slimme opladen niet uitvoeren.

Waar heb ik dit gezien? Ben een JLR-technicus (veranderde 00's) en als uw batterij vervangen moet worden en deze is voorzien van BMS, dan moet deze opnieuw worden gekalibreerd nadat een nieuwe batterij is geplaatst.
Reden hiervoor is dat de gateway-module cjb, die het gebruik van de bestuurder, oplaadgegevens etc. onthoudt, een ingebouwde spanningsmonitor van 3 maanden heeft.
Als u het systeem niet opnieuw kalibreert, zal het de oude gegevens opnieuw opstarten en het slimme opladen niet uitvoeren.
Is hetzelfde van toepassing als een 'lege batterij' wordt opgeladen met een CTEK-oplader? Kan deze herkalibratie op enigerlei wijze worden geforceerd?

Nee, want de CJB moet opnieuw worden aangeleerd op nieuwe gegevens. Het aansluiten van een lader met lage spanning heeft geen effect. Als u het voertuig niet gebruikt, is het altijd een goede gewoonte om er een te gebruiken

Craig, zijn de druppelladers voor zonnepanelen die de OBD-poort gebruiken goed? Weet je of het de moeite waard is om er een te kopen?
Proost

Craig, zijn de druppelladers voor zonnepanelen die de OBD-poort gebruiken goed? Weet je of het de moeite waard is om er een te kopen?
Proost
Het enige waar ik me zorgen over zou maken, is het systeem wakker houden als je dit doet.
Mogelijk is een hoger verbruik dan normaal (wat ongeveer 0,030 milliampère is) ongeveer correct

Nee, want de CJB moet opnieuw worden geleerd op basis van nieuwe gegevens. Het aansluiten van een lader met lage spanning heeft geen effect.
Als u het voertuig niet gebruikt, is het altijd een goede gewoonte om er een te gebruiken
Ik heb net mijn allereerste "lage batterij" waarschuwing gehad bij het starten van mijn Evoque! Deze lockdown heeft veel gevolgen :(

Mijn batterij is de originele, dus op zijn best na meer dan 5 jaar oud. Ik heb geen fancy CTEK-oplader. Kan ik gewoon een ouderwetse batterijoplader gebruiken om de boel op te laden? Maar LR laat de dingen eruitzien als hard werken - alle adviezen worden gewaardeerd.

De handleiding voor mijn voertuig vermeldt:

DE VOERTUIGACCU OPLADEN
Als de accu van het voertuig moet worden opgeladen, moet de accu uit het voertuig worden verwijderd.
Raadpleeg uw dealer/erkende reparateur.

Hallo Hmmm, als je een oudere oplader gebruikt, moet je deze idealiter loskoppelen (hoeft niet fysiek te worden verwijderd), verwijder eerst Neg.

Ik ben het eens met Phill hierboven, verwijder gewoon de positieve aansluitingen en laad volledig op.
of koop een hightech-oplader...

Bedankt voor de antwoorden.

Ik probeerde gewoon te voorkomen dat ik de kalibratie op Windows etc. zou verstoren, indien mogelijk.
Misschien is het tijd dat ik een CTEK-oplader koop die mensen lijken te gebruiken zonder los te koppelen...

21 - 40 of 116 Posts